Zdalna pomoc >> VNC - do czego służy, jak uruchomić           VNC - jak się połączyć z firmą Madar

VNC


VNC (Virtual Network Computing), dostarcza do komputera lokalnego, przy użyciu łącza internetowego lub sieci LAN, ekran zdalnego komputera pracującego z użyciem interfejsu graficznego (GUI, czyli "okienek"). Zarówno serwer jak i klient jest dostępny pod każdy system operacyjny od Windowsa i Linuksa zaczynając na Symbianie(telefony komórkowe) i Windowsie CE(palmtopy) kończąc. Daje to ogromne możliwości w zdalnej pomocy lub administracji komputerem.

Łatwość obsługi

Proszę sobie wyobrazić rozmowę z klientem przez telefon, należy mu wytłumaczyć, aby wszedł w opcje programu, która jest lekko ukryta. Chciałoby się zobaczyć co klient tak naprawdę robi i gdzie klika, niestety jeszcze gorzej byłoby wytłumaczyć, aby ustawił serwer VNC, zrobił forwarding portu, podał IP zewnętrzne itd... Gdyby się tak dało zrobić wszystko jednym kliknięciem...

Pojedyncze kliknięcie

UltraVNC SC (SingleClick) jest w pełni modyfikowalnym mini serwerem VNC. Jest specjalnie przygotowany do zdalnej pomocy i nie ma potrzeby instalacji dodatkowych programów lub serwera VNC. Wystarczy go ściągnąć i uruchomić, a po zakończonej pracy sam zostanie zamknięty. Nie potrzeba po stronie klienta forwardować portów czy zmieniać ustawień firewalla. Działa to na zasadzie połączenia zwrotnego, czyli serwer VNC po stronie klienta łączy się z naszym klientem VNC, który nasłuchuje na porcie podanym na serwerze.

Jak ustawić program UltraVNC SC

Należy pobrać plik custom.zip, następnie wypakować zawartość do jakiegoś katalogu. Za pomocą plików, które znajdują się w naszym katalogu można zmienić wygląd programu, najważniejszym plikiem jest helpdesk.txt, ponieważ w nim ustawia się z jakim komputerem serwer będzie się łączył oraz na jakim porcie. Numer IP to numer od strony klienta nasłuchującego(czyli nas).

[TITLE]
UltraVnc SC

[HOST]
Nazwa serwera
-connect numer_ip_komputera:numer_portu(np 83.199.199.199:6000) -noregistry
[TEXTTOP]
Kliknij dwukrotnie, aby nawiązać połączenie
[TEXTMIDDLE]
Przed połączeniem
[TEXTBOTTOM]
Proszę przedzwonić pod numer 11223344
[TEXTRBOTTOM]
(empty to clean line) [TEXTRMIDDLE]

[TEXTRTOP]
Zdalna pomoc
[TEXTCLOSEBUTTON]
Zamknij
[TEXTBUTTON]
Więcej informacji
[WEBPAGE]
http://www.madar.com.pl

[BALLOON1TITLE]
Spróbuj nawiązać połączenie
[BALLOON1A]

[BALLOON1B]

[BALLOON1C]

[BALLOON2TITLE]
Połącznie nawiązane
[BALLOON2A]

[BALLOON2B]

[BALLOON2C]

[DIRECT]

Po ustawieniu plików należy je spakować, nazwa pliku będzie nazwą również pliku .exe, który otrzymamy, jeżeli zostanie podana nazwa vnc.zip, otrzymamy plik vnc.exe. Jeśli pliki zostały juz spakowane, należy otworzyć stronę UltraVNC SC Creator, wybrać spakowany plik oraz jako użytkownika wpisać foo, hasło foobar. Po chwili wyskoczy okienko z możliwościa zapisu wygenerowanego pliku na dysk. Jest to serwer, który znajdzie się po stronie osoby, która ma się połączyć z naszym komputerem.
Z drugiej strony, czyli naszej, należy uruchomić program nasłuchujący, w tym celu musimy pobrać UltraVNC-102-Setup.exe, następnie zainstalować. Na pulpicie utworzy się skrót VNC Viewer, klikamy na nim prawym przyciskiem myszy i wybieramy właściwości. W polu, w którym znajduje się ścieżka do programu, dopisujemy na końcu /listen numer_portu(ten który został podany w pliku helpdesk.txt).
Teraz już nie ma problemu, dzwoni do nas klient po naszej stronie załączamy klienta VNC z nasłuchiwaniem podanego portu, a klient uruchamia wygenerowany programik, klika dwukrotnie, aby połączyć się z naszym komputerem i już widzimy zdalny pulpit.

Kilka serwerów jednocześnie

A co jeśli potrzebujemy kilka połączeń jednocześnie od różnych klientów? Nic prostszego wystarczy dodać do pliku helpdesk.txt dodatkowe serwery.

[TITLE]
UltraVnc SC

[HOST]
Nazwa serwera
-connect numer_ip_komputera:numer_portu(np 83.199.199.199:6000) -noregistry
[HOST]
Nazwa serwera 2
-connect numer_ip_komputera:numer_portu2(np 83.199.199.199:6001) -noregistry
[HOST]
Nazwa serwera 3
-connect numer_ip_komputera:numer_portu3(np 83.199.199.199:6002) -noregistry
[TEXTTOP]
......

Rozproszone serwery i zmienne IP

Wyobraźmy sobie jeszcze jedną sytuację, dwa komputery są podłączone do neostrady i mają zmienne IP, a trzeci komputer zmienia często swoje położenie i też zmienia swoje IP. W takiej sytuacji musielibyśmy co chwilę zmieniać nasz program VNC i wysyłać klientom, przecież to by nie pomogło tylko jeszcze utrudniło całą sprawę. Jest na to jedno rozwiązanie... No-IP.
Wystarczy się zarejestrować podając swój adres e-mailowy(proponujemy na każdy komputer założyć osobne konto, czyli potrzebne są 3 adresy), po rejestracji wybieramy jaki adres sobie życzymy, do wyboru jest kilka domen darmowych oraz kilka komercyjnych. Gdy wszystko już jest ustawione, ściągamy program no-ip ze strony i instalujemy na każdym komputerze, podając adres e-mail oraz hasło. Program, gdy tylko zmieni się nasze IP wysyła je do firmy no-ip, aby zaktualizować nasz adres, w ten sposób gdy ktoś wpisze nasz adres zawsze połączy się z nami i nie potrzebuje do tego adresu IP.
Następnym krokiem jest dopisanie wszystkiego do helpdesk.txt
[TITLE]
UltraVnc SC

[HOST]
Nazwa serwera
-connect adres_serwera:numer_portu(np nazwa.no-ip.org:6000) -noregistry
[HOST]
Nazwa serwera 2
-connect adres_serwera2:numer_portu2(np nazwa.no-ip.biz:6001) -noregistry
[HOST]
Nazwa serwera 3
-connect adres_serwera3:numer_portu3(np nazwa.no-ip.info:6002) -noregistry
[TEXTTOP]
......


Wrażenia

VNC Wszyscy ci, którzy widzieli przesuwającą się myszkę oraz okienka przełączające się bez ich udziału, mówili "ale śmieszne". Tak bowiem od strony komputera udostępniającego zasoby, czyli serwera, wygląda połączenie w systemie VNC (ang.Virtual Network Computing). Po drugiej stronie otwiera się okienko z ekranem (pulpitem) połączonego komputera, umożliwiając uruchomienie i obsługę większości programów. Największą wadą tego rozwiązania jest "zabójcza" szybkość i kiepska jakość graficzna. Potrzeba kilkudziesięciu sekund, by obejrzeć wynik uruchomienia którejkolwiek opcji programu, na przykład włączenie okienka obsługi wydruku. Zalety jednak są spore: Oczywiście krytykowanie jest zawsze przyjemniejsze i łatwo można znaleźć wady: Subiektywna ocena: idealne przy doraźnej pracy, na przykład jako narzędzie wspomagające help-desk (przechwytywanie zdalnego ekranu w komputerze użytkownika, zgłaszającego problemy).


W razie pytań proszę pisać pod adres piotrek@madar.com.pl
Powrót do strony głównej Madar.com.pl

Zobacz:

      Linux,       S.M.A.R.T.       OpenOffice       FreeNX