.:: Zdalna praca - Mobilność::.

Rozwiązania mobilne dla firm sektora MSP

Wzrostu popularności urządzeń mobilnych, w szczególności inteligentnych telefonów komórkowych, oraz taniejący bezprzewodowy dostęp do internetu oferowany przez operatorów telefonii komórkowej sprawiają, że koszty zakupu sprzętu oraz użytkowania sieci są coraz mniejsze i akceptowalne dla firma z sektora MSP. Małe i średnie firmy mogą wreszcie zainteresować się rozwiązaniami pozwalającymi na zdalny dostęp do danych gromadzonych do tej pory w biurowych i lokalnych systemach informatycznych. Handlowiec, serwisant czy właściciel wyposażony w telefon komórkowy bądź inne urządzenie z zapewnioną łącznością w oparciu o sieć GSM ma w każdej chwili wgląd w kluczowe, przy podejmowaniu decyzji, informacje. Również dostawcy coraz śmielej wchodzą w rynek rozwiązań mobilnych przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw, oferując swoje systemy.

Sposób integracji rozwiązań mobilnych

Mobilność w znaczeniu biznesowym umożliwia pracę niezależnie od miejsca pobytu. Systemy mobilne pozwalają na zdalne korzystanie z potrzebnych informacji oraz wprowadzanie i analizę danych, wykorzystując bezprzewodowe rozwiązania telefonii komórkowej. Przy prowadzeniu i obsłudze przedsiębiorstwa kluczowym staje się sposób integracji oferowanego rozwiązania z systemem informatycznym w przedsiębiorstwie. Aplikacje oferujące tego typu usługi mogą być:
  1. Autonomiczne - zamknięte rozwiązania. Sprawdzają się w przypadku zastosowania do wąskiego obszaru np. śledzenie tras dostawców.
  2. Rozwiązania otwarte - posiadające opracowane metody wzajemnej wymiany danych, pozwalające na uzupełnienie dowolnej aplikacji o funkcje mobilne.
  3. Aplikacje mające wbudowane zarówno rozwiązania desktop (pozwalające na pracę na stacjonarnym komputerze), jak i mobilne (pozwalające na mobilny dostęp) - najłatwiejsze do uruchomienia, nie trzeba ponosić kosztów integracji (transmisji i synchronizacji danych).
W zależności od przyjętego rozwiązania zmienia się cena (wpływ ma tutaj cena urządzeń, oprogramowania, połączeń), łatwość instalacji oraz koszty późniejszej eksploatacji oraz możliwości późniejszego rozwoju, w szczególności skalowalność oraz możliwość przenoszenia na inne platformy.

Aplikacje z wbudowanym mobilnym dostępem

Wśród aplikacji mający wbudowaną możliwość dostępu z dowolnego miejsca do informacji zawartych w firmowych systemach informatycznych spotyka się najczęściej dwa rozwiązania.
  1. Rozdzielona (fizycznie) baza danych dla systemu firmowego oraz systemu pozwalającego na mobilny dostęp. Baza tak zaprojektowanego systemu mobilnego umieszczona jest na serwerze internetowym, Konieczna jest wzajemna komunikacja i synchronizacja pomiędzy obiema bazami.
  2. Aplikacja umożliwia bezpośredni dostęp do danych firmowych - serwer "zewnętrzny" tworzony jest na firmowym serwerze, z dostępem do tej samej bazy danych co system przedsiębiorstwa. Bezpieczeństwo zapewnione przez system haseł, praw dostępu, szyfrowaną transmisję, ograniczone możliwości.
    Tę ideę wykorzystuje Madar Mobile, umożliwiając bezpośredni dostęp do firmowych danych poprzez dowolne urządzenie posiadające wbudowaną przeglądarkę html.

Kto jest beneficjentem mobilności

Wdrożenie systemu zdalnego, bezprzewodowego dostępu da danych i aplikacji firmowych najbardziej sprawdza się wśród:
  1. Osób pracujących w terenie - handlowcy, agenci, serwisanci, transportowcy. Potrzebny im jest dostęp do aktualnych informacji:
    • o kliencie: danych teleadresowych, warunkach handlowych, notatek,
    • o towarach: stany, cenniki, dostępność.
    Ułatwienia pracy: możliwość wprowadzania zamówień, notatek z wizyt - wchodzących do systemu firmowego.
  2. Kierowników i kadry zarządzającej - dostęp do zagregowanych raportów sprzedaży, zamówień, korespondencji firmowej, a także możliwość komunikacji.
  3. Właścicieli - poprawa organizacji i dystrybucji informacji.

Korzyści

Zastanawiając się czy stosowanie mobilnych rozwiązań może poprawić skuteczność zarządzania i obniżyć ponoszone koszty należy zwrócić uwagę na następujące aspekty:
  1. Obniżenie kosztów działu handlowego:
    • redukcja czasu poświęconego na tworzeniu raportów,
    • zmniejszenie czasu reakcji na zgłoszenie z terenu - złożone zamówienie pojawia się bez opóźnień w systemie informatycznym przedsiębiorstwa,
    • łatwiejsze zarządzania zapasami - dostęp do informacji i bieżących stanach, rezerwacjach, zamówieniach.
  2. Automatyzacja procesów:
    • przepływ informacji bez udziału i dodatkowego zaangażowania personelu,
    • korzystanie ze zweryfikowanych danych, wprowadzanych i sprawdzanych przez wszystkich pracowników,
    • zmniejszenie liczby połączeń głosowych obniża koszty usług telekomunikacyjnych oraz eliminuje konieczność jednoczesnego zaangażowania 2 pracowników.
  3. Dostęp do informacji.

Perspektywy

Od czego zależy rozwój systemów mobilnych? Wydaje się, że przede wszystkim od stanu informatyzacji firm - jakości stosowanego oprogramowania, jego kompletności i możliwości współpracy bądź stworzenia aplikacji internetowych. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw znaczenie ma również dostępność rozwiązań technicznych:
  • ceny, dostępności i pewności bezprzewodowego dostępu do internetu (np. iPlus, blue connect),
  • popularności i dostępności urządzeń - inteligentne telefony Nokia 6620, Sony Ericson P800/900.