Planowanie i praca grupowa

Teoria

Produktem z dziedziny „pracy grupowej” (ang. Gruopware) jest każda aplikacja, która umożliwia grupie ludzi wspólną pracę. Implementacja takiego oprogramowania stawia sobie za główny cel zwiększanie produktywności grupy ludzi. Jest to stosunkowo nowa technologia, związana z rozwojem i rozprzestrzenianiem się rozwiązań elektronicznych, połączeń sieciowych – a ostatnio powszechnością Internetu.

Implementacja pracy grupowej jest o tyle trudna, że aplikacje powinny rozwiązywać kompleksowo interakcje pomiędzy ludźmi, jak również być przygotowane na ich rozmaitość. Można powiedzieć, że są trzy główne sposoby pracy ludzi w grupach:

  1. Komunikacja pomiędzy poszczególnymi członkami grupy: wysyłanie informacji, zleceń oraz instrukcji. Rozwiązania tego typu powinny uwzględniać, że komunikacja nie jest procesem i nie przebiega w określony sposób lecz losowo. Przykładem produktów tej klasy są: e-mail, faks, chat.

  2. Współpraca członków grupy podczas pracy nad wspólnym projektem.
    Współpraca tego typu zakłada, ze członkami grupy są „knowledge workers” pracujący jako zespół. Musza oni mieć możliwość dzielenia się swoją wiedzą udostępniając dokumenty, raporty, projektując produkt, uczestnicząc w badaniach. Takie „dokumenty” muszą być z jednej strony łatwo osiągalne prze członków grupy – z drugiej chronione przed nieuprawnionymi użytkownikami.
  3. Koordynacja poszczególnych zadań w sekwencji zadań bądź procesu biznesowego (ang. workflow). Rozwiązania muszą uwzględniać następujące wymagania:

Cele

Celem wdrożenia pewnych elementów pracy grupowej jest umożliwienie komunikacji pomiędzy pracownikami w oderwaniu od miejsca i czasu, z podziałem na poszczególne zagadnienia. W szczególności jest to:

Założenia

  1. Na początek trzeba dobrze zidentyfikować członków takiej grupy – czyli użytkowników. Należy zwrócić przy tym uwagę na następujące fakty:
  2. Przyjęto mieszany sposób komunikacji - dopuszczane są inne sposoby muszą one być – można np. wysłać wiadomość e-mail używając klienta pocztowego, jednak każdorazowo muszą być zanotowane.

Przykładowe rozwiązania

Koordynacja

Używając tej opcji przez dłuższy czas wprowadzono niezbędne modyfikacje:

Automatyzacja przy okazji

Program posiada możliwości zaprojektowania schematów biznesowych.

Atutem wprowadzenia scenariuszy jest możliwość koordynacji oraz automatyzacja

Wizualizacja

Wykonywanie wieloetapowych spraw wiąże się z problemem zarządzania i wiedzą o przebiegu i stanie sprawy – czyli dokładniej osobom zlecającym i wykonującym poszczególne etapy, stanie etapu, stopniu realizacji itp. Pomocna okazała się graficzna prezentacja w postaci grafu.
Dodatkowo wprowadzono typ danego etapu (notatka, dokument przychodzący / wychodzący) oraz dodano operatorów obsługujących i status.

WNIOSKI

  1. Jest jedno miejsce, gdzie każdy może znaleźć wszystkie zadania
  2. Każdy (kto oczywiście powinien) może mieć wystarczającą wiedzę do profesjonalnej obsługi klienta.
  3. Istnieje możliwość zbiorczej analizy