Obsługa programów lojalnościowych

MADAR

1  Wstęp

Jednym z projektów, zrealizowanych za pomocą systemu MADAR, współpracującym z serwerem internetowym, jest program lojalnościowy dla klientów sieci sklepów. Celem proponowanego rozwiązania jest umożliwienie sprawnej rejestracji, ewidencji i kontroli udzielanych rabatów. Programy lojalnościowe są bardzo popularnym narzędziem marketingowym, wymagają jednak sprawnej infrastruktury, która wspomagałaby proces rozliczeń. Szczególną trudność sprawia to w przypadku rozproszonego przedsiębiorstwa, składającego się z szeregu małych, odrębnych jednostek. Powszechność Internetu, dostępność stałych łącz w akceptowalnej cenie, umożliwia realizację systemu rozliczającego transakcje on-line, dostosowaną do możliwości finansowych również mniejszych firm.
Podstawą proponowanego systemu jest centralna baza danych, z którą komunikują się wszystkie placówki za pomocą Internetu. Realizowane są dwie formy komunikacji: automatyczny, poprzez aplikację kliencką wbudowaną w system obsługi sklepu MADAR 3 oraz ręczny, poprzez konsolę administratora 5.

2  Zasada działania

Każdy klient posiada kartę rabatową, dzięki której jest rozpoznawany w systemie. Karta rabatowa jest wydawana w centrali. Karta rabatowa posiada jedynie unikalny numer, zapisany w postaci kodu paskowego, który służy do identyfikacji klienta w centralnej bazie danych. Redukcja wymagań co do karty podyktowana jest chęcią maksymalnego obniżenia ceny jednostkowej karty, co w porównaniu do kart inteligentnych, z możliwością zapisu, znakomicie ograniczyło koszty.
Każda transakcja zawarta przez klienta, z wykorzystaniem karty rabatowej, w dowolnej placówce handlowej objętej systemem lojalnościowym, rejestrowana jest przez system MADAR i automatycznie zapisywana na także na serwerze internetowym. Każdy ze sklepów prowadzi autonomicznie własną gospodarkę magazynową, ale równolegle przekazuje dane o sprzedaży do centralnej bazy danych.
Zasada działania systemu jest następująca:
-
każdy klient ma unikalny 13-cyfrowy numer EAN zapisany na karcie rabatowej,
-
czytnikiem kodów kreskowych odczytywany jest w placówce numer z karty i wczytywany do programu,
-
po wprowadzeniu do programu MADAR kodu z karty sprawdzany jest kod na serwerze, następnie wysyłany jest na serwer rekord zawierający dane o transakcji: kod klienta, kod towaru, data sprzedaży, kwota, % rabatu, kod sklepu,
-
na serwerze dopisywana jest transakcja sprzedaży.

3  Ustawienia w programie MADAR

Włączenie opcji sprawdzania kart lojalnościowych następuje po odpowiedniej wpisaniu komendy w opcji administracja - operacje dane systemu. Do danych systemu należy w osobnej linii wprowadzić:
testbonus=1
Każda placówka powinna mieć swój numer, by można było zindentyfikować miejsce wykonywanej transakcji. Wprowadzenie numeru placówki jest możliwe w opcji opcji administracja - operacje konfiguracja. Numer placówki należy wpisać w pole oddział.
Musi być znany adres serwera, na którym znajdują się dane o klientach i transakcjach. Adres należy wprowadzić w opcji administracja - operacje konfiguracja, w zakładce ścieżki w polu ,,ścieżka do http". Podaje się pełny adres w następującym formacie
http://login:hasło@nazwa_serwis.com.pl

4  Sprzedaż w systemie lojalnościowym

Transakcja sprzedaży jest wykonywana w bardzo podobny sposób, co w przypadku zwykłej sprzedaży. Różnica polega na wyborze klienta - należy wczytać czytnikiem numer karty klienta bądź wpisać ten numer ręcznie. Program połączy się z bazą i sprawdzi, czy dany klient jest zarejestrowany. Następnie wczyta zapisany w bazie rabat i pozwoli na kontynuację sprzedaży.
Po wybraniu towarów do sprzedaży należy zatwierdzić transakcję. Program automatycznie zapisze transakcję w programie MADAR oraz w bazie na serwerze.

5  Konsola administratora

Interfejs WWW pozwala na sprawdzenie, kontrolę i modyfikację danych rejestrowanych i wysyłanych z poszczególnych placówek. Ponadto służy do rejestracji danych o klientach i wydanych kartach rabatowych. Serwis oferuje następujące możliwość:
1. Wpisywanie i edycja danych klientów i o kartach.
2. Śledzenie transakcji zawartych przez klientów w placówkach.
3. Dostęp do raportów sprzedaży.

5.1  Wpisywanie i edycja danych klientów i o kartach

Aby wywołać dane o klientach, którzy mają wydaną i zarejestrowaną kartę rabatową, należy u góry ekranu wybrać ikonę z opisem ,,Strona główna". Pojawi się tabela zawierająca dotychczas wprowadzonych klientów.
Klientów wprowadza się centralnie i tylko przez tę stronę. Wybranie ikony, jak pokazano obok, pozwala na dodanie nowego klienta. Wprowadza się w tym miejscu dane o kliencie, dane o karcie (numer, datę wydania i ważności) oraz wypełnia ankietę. Po zapisaniu można wprowadzić dane o rabacie w polu rabat.
Kliknięcie na odpowiednie pole opisujące klienta umożliwi:
-
w kolumnie nazwisko bądź imię - edycja i zmiana danych o kliencie.
-
w kolumnie rabat - zmiana stawki rabatu wybranego klienta.
-
w kolumnie oper - dopisanie nowej transakcji sprzedaży.

5.2  Śledzenie transakcji zawartych przez klientów w placówkach

Należy u góry ekranu wybrać ikonę z opisem ,,Transakcje". Pojawi się tabela z zarejestrowanymi transakcjami. Jedna linia odpowiada jednemu sprzedanemu towarowi.
klient
imię i nazwisko klienta,
towar
numer (index) sprzedanego towaru,
data
data sprzedaży,
kwota
kwota sprzedaży (po rabacie),
rabat
procent rabatu,
sklep
numer sklepu (odpowiada polu oddział z konfiguracji MADAR-a w danej placówce).
Dopisanie transakcji jest możliwy tylko po przejściu do panela ,,Klienci" i wybraniu pola oper.

5.3  Dostęp do raportów sprzedaży

Aby móc przejrzeć raporty sprzedaży należy u góry ekranu wybrać ikonę z opisem ,,Raporty". Pojawi się tabela z wysłanymi raportami sprzedaży z placówek. Nazwa tych raportów jest tak zbudowana, by wiadomo było z jakiego oddziału i kiedy został wygenerowany raport.
O-data.txm, na przykład 1_20041102 gdzie
O - numer oddziału, w tym przypadku 1
data - data generowania raportu, w tym przypadku 02.11.2004 r.
Wybranie i kliknięcie na raporcie spowoduje wyświetlenie jego treści.

6  Bezpieczeństwo

Pozornie przedstawiona architektura jest bardzo łatwa do przełamania i oszukania. Ale tak jest tylko z pozoru. Zabezpieczenia są usytuowane na kilku poziomach. Po pierwsze numery kart są rozproszone, i o ile łatwo znaleźć kartę o niskim rabacie (np. poprzez skopiowanie), to w przypadku kart bardziej wartościowych jest to zadanie bardziej pracochłonne (takie karty rzadziej występują). Po drugie cały proces transmisji i centralnej bazy danych jest zabezpieczony w typowy i odpowiedni sposób dla tego typu aplikacji. Natomiast kluczowe znaczenie ma możliwość centralnego sterowania i śledzenia operacji kartami, z możliwością natychmiastowego wyłączenia danej karty z obiegu.



Alicja Mazur <ala@madar.com.pl>



File translated from TEX by TTH, version 3.52.
On 02 Nov 2004, 22:54.