|
||||||||||
CRM
rozumiane jest dwojako. Z jednej strony jest to pewna organizacja działań,
realizowana przez odpowiednie stanowiska i jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa
plus środki techniczne i oprogramowanie. Z drugiej strony jest to pewien sposób
budowania strategii marketingowych w oparciu o badania zadowolenia, zaufania
i lojalności klientów wobec marek. Można powiedzieć, że: 1.
CRM wymaga zmiany filozofii działania firmy - trzeba zaangażować
wszystkich pracowników do procesu marketingu, sprzedaży i kontaktów z
klientami 2.
Nie wystarczy kupić oprogramowanie klasy CRM by faktycznie zwiększyć
jakość obsługi klienta i móc powiedzieć, że wdrożyło się CRM. 3. CRM -u nie uda się wprowadzić bez zastosowania komputerów, oprogramowania klasy CRM i Internetu. Cel
stosowania Funkcjonowanie
organizacji gospodarczej w coraz bardziej złożonym i dynamicznym środowisku
wymaga zrozumienia, przygotowania i wiedzy, której nie może zastąpić doświadczenie
jednej osoby [Zaliwski A.: Korporacyjne bazy wiedzy]. Autor powołując się na
wyniki przeglądu dokonanego przez "Journal of Knowledge Management"
1998 przytacza, że wiedza badanych firm (96%) o ich klientach ma znaczenie
krytyczne dla sukcesu firmy. Wiedza o klientach to przede wszystkim:
Należy zdać sobie sprawę, że wartość dla firmy pochodzi nie od pojedynczej transakcji, a od całości interakcji z klientem, czyli już od chwili nawiązania pierwszego kontaktu, poprzez akcje marketingowe, zakupy poszczególnych produktów, itd. W takim kompleksowym pojmowaniu klienta pomaga CRM, umożliwiając
Powoduje
podnoszenie stopnia satysfakcji i wzmacnianiu lojalności klientów i prowadzi
do minimalizacji ilości rezygnacji dotychczasowych klientów Wnioski CRM
czyli Zarządzanie Kontaktami z Klientami jest filozofią, która ma na celu
takie przekształcenie przedsiębiorstwa, by każdy pracownik, który ma bezpośredni
kontakt z klientem wiedział o nim tyle, aby móc właściwie go obsłużyć. Pomyśl
o swojej ulubionej małej firmie. Jej przewagą jest wiedza o Tobie - co lubisz,
czego nie lubisz, jak kupujesz, jakie są Twoje preferencje itp. Jeśli jesteś
stałym, przynoszącym dochody klientem to dzięki temu, że właściciel zna Twój
psychologiczny obraz. Jest to właśnie bardzo efektywny CRM. Na
nieszczęście to podejście nie jest skalowalne. Przy większej firmie (już od
kilku osób) nie ma mowy o wspólnej pamięci dopóki informacje są gromadzone
gdziekolwiek. Informacje muszą być dostępne właściwym ludziom we właściwym
czasie. Włączając w to komputery, oprogramowanie CRM i Internet. Tej
filozofii nie można wprowadzić bez wsparcie technicznego, a w szczególności
oprogramowania (rozwiązań z zakresu) CRM, które z jednej strony wykorzystuje
wiedzę o klientach i produktach zawartą w dotychczasowych aplikacjach, z
drugiej - dostarcza zupełnie nową jakość współpracy klient-firma. |